mandag 15. januar 2007

Search Wikia

Eufemisme er et begrep jeg er fristet til å bruke når jeg leser eller hører søkemotorleverandørenes selvpresentasjoner. Mine egne søk-frustrasjoner er imidlertid av en slik karakter at jeg utstøtte et høyt og tydelig YES da jeg ble gjort oppmerksom på prosjektet Search Wikia. Dette nye søkemotorprosjektet kan bli et viktig alternativ til dagens dominante, men likefullt så ufullkommene søkemotorer. Det er to viktige forhold som gjør at min begeistring ble vekket: løftene om åpenhet og om aktiv brukermedvirkning. Åpenhet om alle forhold knyttet til hvordan søkemotoren bygges opp vil kunne engasjere brukerne og brukermedvirkingen vil kunne motvirke de åpenbare svakhetene i de syntaks og algoritmisk baserte søkeprosedyrene. Noe spennede er på gang - så følg med på http://search.wikia.com/wiki/Search_Wikia

Ingen kommentarer: