fredag 24. november 2006

Ikoner på web og Charles S. Peirce


Norske nettsteder går ikke av veien for plassere ikoner på sine nettsider. Mer eller mindre tilfeldig plassert, og ofte med viktige funksjoner, dukker ikonene opp. Nå er ikke jeg ut etter å henge noen, men la oss se på nettstedet til Andebu kommune.( Se http://www.andebu.kommune.no/)
Her finner vi (se til venstre for søkefeltet) et par ikoner som iallfall for meg ikke er særlig intuitive. De har viktige funksjonelle oppgaver, men jeg lette lenge etter disse funksjonene før jeg fant ut at det var disse ikonene som skjulte dem. Webutviklere og webdesignere bør bruke mer og lenger tid på utvikling av gode ikoner. I en tankeprosess som leder fram til slike ikoner bør de bruke den amerikanske filosofen og semiotikeren Charles S. Peirce som dialogpartner. Mannen døde riktignok i 1914, men heldigvis er de ”etterlatte papirer” både mange, gode og digitaliserte. Se for eksempel http://www.peirce.org/

Peirce har en egen tegnteori og her tar han også for seg IKONET. Peirce hevder at et ikonisk tegn må ha en eller annen form for likhet mellom tegn og det objektet tegnet refererer til. Ikoner er tegn som er motivert av noe. Derfor er et vellykket utskriftsikon på en webside en stilisert gjengivelse av en printer og du forstår at du kan sende e-post ved å klikke på et konvolutt-ikon. Slike ikoner har en likhet med, en forbindelse til det vi skal gjøre, og de er blitt etablerte som kjente konvensjoner for å uttrykke sine funksjoner. Så selv om de designmessig kanskje ikke er så spennende, er de svært brukervennlige. De er rett og slett ikoner vi gjenkjenner og lett er i stand til å bruke. Og nettopp det burde være et mål for alle nettsteder, webutviklere og designere, - også når nye ikoner skal skapes.

Ingen kommentarer: