lørdag 25. november 2006

Sykehus, ressursbruk og organisering

II Aftenposten i går(24/11) signerte Niels Chr. Geelmuyden en artikkel om det norske helsevesenet. Godt skrevet - les den! Jeg har selv hatt muligheten til å observere hva som skjer på norske sykehus. Jeg er imponert over mye; teknologi og ikke minst mange ansattes vennlighet og imøtekommenhet. Det er imidlertid noe som er riv ruskende galt. Tidsbruken, dvs ressursbruken, for både ansatte og for oss som er pasienter, den er bare helt overveldende. For å få fjernet en nyrestein har jeg de siste 8 månedene vært til 5 legesamtaler, og jeg har tatt røntgen 6 ganger. Alt dette har tatt tid, mye tid, for legene og for meg. Jeg skulle selvsagt ha telt timer, men det mulig at jeg knapt kan telle så langt. Jeg er altså både imponert og helt oppgitt med hensyn til tilstandene på norske sykehus. Geelmuyden beskriver en håpløs organisering og det er ingen tvil om at mye av svaret ligger her. I tillegg tror jeg at det handler om tankemodeller og perspektiver. En utrolig spesialisering av alle funksjoner og et fravær av reelt brukerperpektiv er noe av det som bidra til all denne tidsbruken. Et pluss er det selvfølgelig at jeg fått lest en del bøker jeg ellers ikke ville ha rukket å lese, men det blir ikke like effektiv lesning i en sykehuskorridor som på lesesalen!

Ingen kommentarer: