tirsdag 15. april 2008

Åpne dokumentstandarder: Hva med å ta det i bruk?

Mye har skrevet og sagt om åpne dokumentstandarder. Kampen mot Microsofts noe pussige ide om en egen standard ved siden av den allerede utviklede ODF-standarden hadde en topp forrige uke. En god del avisoppslag og en bra DEMO satte sin spor. Men hva nå? Selv har jeg begynt å tenke på dette med å ta ODF i bruk. For det vil vel gå i denne saken som det ellers bruker å bli: Det er "føttene" som til syvende og sist vil bli avgjørende for hvilken standard som vinner kampen på lang sikt.

Nå er det jo slik at jeg stort sett bruker Microsofts programmer som vanlig kontorstøtte. Derfor har jeg nå så smått begynt å teste ut hvordan ODFs tekststandard ODT kan brukes for lagring av dokumenter produsert i Word. Jeg har altså lastet med ODT-tillegget og så smått forsøkt å finne ut i praksis hvordan dette kan tas i bruk. Det er jo litt styr med nedlastninger og ulike meldinger når jeg lagrer, men det virker og akkurat det er jo en begynnelse.

1 kommentar:

Svein Ø sa...

Du har heilt rett i at vår eiga tilnærming til dette er viktig, så eg skal følgja eksempelet ditt og ta i bruk ODF-tillegget.